Chocolademaker Tony’s Chocolonely is dit jaar zwaar verlieslijdend, ondanks dat de omzet stevig groeit. Dat zegt topman Henk Jan Beltman tegen RTL Z. Dat komt vooral door forse investeringen in het buitenland.
Het bedrijf verwacht in november de jaarcijfers te presenteren over het gebroken boekjaar 2018/2019, maar die zien er volgens Beltman somber uit. Zelf tilt hij daar niet al te zwaar aan: “Uiteindelijk maak ik wel de impact. Ik preek wel echt voor eigen parochie. Ik ben heel erg op impact gestuurd. De bank zou willen dat ik me iets meer financieel liet aansturen.”
Beltman nam al in 2010 een meerderheidsbelang in de chocolademaker en boekte de vorige jaren nog winst. Maar nu heeft Tony’s Chocolonely grote investeringen gedaan in internationale expansie die nog niet renderen. Beltman verwacht veel van de ‘gouden markten’ Amerika en Engeland en de ‘zilveren Europese markten’ België, Duitsland, Zweden, Finland en Denemarken, maar vooralsnog komt 88 procent van de omzet nog altijd uit Nederland. Die omzet is het afgelopen boekjaar wel gestegen van 55 miljoen euro naar zo’n 70 miljoen euro, vertelt Beltman tegen RTL Z.
‘100% slaafvrije chocolade’
De chief chocolate officer gaat vol voor de missie van het bedrijf om honderd procent slaafvrije chocolade te realiseren en wil het merk groter maken om daadwerkelijk impact te realiseren, vertelde hij in 2017 tegen RetailTrends: “Zonder commercieel succes kun je geen impact maken. Pas als wij commercieel impact maken, gaan de ogen van de grote chocolademakers open en wordt de keten slaafvrij.”
En beetje bij beetje boekt Beltman daar succes mee. Zo sloot Albert Heijn zich vorig jaar aan bij het Open Chain-platform van Tony’s Chocolonely en ging het boeren meer betalen voor de cacao voor hun merk Delicata.
Uiteindelijk streeft Beltman ernaar Tony's Chocolonely te verkopen aan een multinational als Nestlé, Mars of Mondelez, omdat de internationale uitrol dan meer kans maakt, zei hij vorig jaar tegen het FD.